Parvulari


CURS 15-16
UNA VISIÓ DEL PROCÉS LECTO-ESCRIPTOR (algunes pinzellades)

La consciència fonològica que implica el coneixement i discriminació dels sons i grups de sons, la descodificació que seria la traducció d’aquests sons en lletres i de les lletres en sons, el domini del significat de les paraules i de les estructures gramaticals, i l’activació de les funcions executives que permeten el manteniment de l’atenció, la memòria de treball, la flexibilitat cognitiva i la monitorització en qualsevol acció que realitzem.

Un cop avaluades totes aquestes capacitats i habilitats concretes podem veure si una persona té dificultats lectores i fer el diagnòstic acurat de quins aspectes cal estimular per superar-les, i planifiquem una reeducació.
Els exercics de consciència fonològica milloren l'habilitat de representació dels sons del llenguatge, i per tant, ajuden a l'infant en el procés de decodificació lectora.

Us poden semblar que són els jocs de quan érem petits i jugàvem amb les nostres àvies, però elles sense saber-ho ja ens estaven ajudant, a través de certs jocs lingüístics, a millorar l'aprenentatge de la lectoescriptura.
 







JOCS DE CONCIÈNCIA FONOLÒGICA, QUE PODEM FER SERVIR EN NENS DE P5 A CLASSE O A CASA: 
·                    
la discriminació auditiva de sons: (per exemple: el que hagim fet avui) presentar vàries imatges i han de dir quina és la foto que porta el fonema que demanem.
·         el joc del "veig-veig" fonètic: hem de dir ....una cosa que comença pel so...
·                     identificar el so que es repeteix de dues paraules presentades. 
·                     identificar el so que es repeteix a dins d'una mateixa paraula

TAMBÉ HEM DE ANAR TREBALLANT LA CONSCIÈNCIA SIL·LÀBICA:
·                     compteig de síl·labes: presentar imatges o dibuixos i ells han de "picar " les síl·labes i comptar-les.
·                     trobar la síl·laba que es repetix de dues paraules diferents
·                     presentar síl·labes barrejades i han de formar correctament una paraula. Es comença per síl·labes directes i paraules senzilles, però ho podem anar complicant a mida que vagi madurant.

ALTRES JOCS QUE AJUDEN EN LA LECTOESCRIPTURA:
·                     Per exemple : un dia quan es passi llista a la classe hem dir el nom i el cognom d’alguns nens/es i fer-ne un rodolí. Això és una manera de començar.
·                     un altre joc de rimes seria presentar diferents imatges i han d'escollir dues que rimin.

·                     les sopes de lletres també són molt beneficioses
·                     la discriminació visual de síl·labes o lletra: pot presentar-se com un “bingo”, als infants els agrada molt.

Anem parlant…




És cert que els nens i nenes de P3 no llegeixen però sí comencen a emprar estratègies per treure informació d’un conte. Quins personatges hi ha, què els passa, on passa (casa, bosc, escola…) si donem un conte a un infant de P3, de ben segur que en traurà informació i , a la seva manera… el llegirà!

Aquí teniu alguns exemples:
































Benvinguts al curs 2014-15!!!!!

Els nens i nenes de Parvulari ja hem passat un mes d'adaptació. Els conillets blancs i grisos ja estem més atents als contes ...i ara encara més amb els de tardor!!. Els aneguets grocs i blancs ja comencem a donar forma al traç ...i fem lletres. I els elefants africans i asiàtics ens estem preparant per la lletra lligada!!! ja us anirem informant!


Conte de l'Orelletes

Els alumnes de P5 durant aquest principi de curs hem treballat i elaborat un conte. Estem molt engrescats i us ho volem ensenyar.

P5 A:
http://www.calameo.com/read/0029402423146842f735d

P5 B:
http://www.calameo.com/read/0010049677c30c3314536


Esperem que us agradin!!!!!!!!!!


UNS  CONSELLS


"Estar motivat implica estar emocionat" (Morgado)
"Tot allò que produeix emocions activa el cervell i la memòria, per tant, activa i solidifica l'aprenentatge"

És la força primordial que farà que l'infant iniciï i persisteixi en el camí d'aprendre a llegir i a escriure, i l'ajudarà a superar els problemes que es vagi trobant. Si li manca motivació, encara que tingui bones condicions per fer-ho, pot no aconseguir-ho o fer un aprenentatge mecànic o poc eficaç.
   El nen ha de trobar sentit en alò que fa, probablement avançarem i millorarem la qualitat.
És important que tot aalò que escrivim i llegim sigui real, funcional (posem rètols a llocs concrets de la classe perquè hi ha coses diferents.
 Sempre s’ha de buscar activitats presentant situacions properes a la vida quotidiana.








….i…per donar importància a la lectura. Hem fet un intercanvi  entre nens i nenes de P4  i de 1r.
Els de 1r, com que estan aprenen a llegir, ens han vingut a visitar a la classe i ens han llegit un conte. Un cop llegit ens han ensenyat les il:lustracions que hi han fet.
















Els de 1r, com que estan aprenen a llegir, ens han vingut a visitar a la classe i ens han llegit un conte. Un cop llegit ens han ensenyat les il:lustracions que hi han fet.


























Ens agrada escoltar a les mestres quan ens expliquen contes, com els que l´autora Sara C. Bryant va recollir en el seu llibre COM EXPLICAR CONTES, de l´editorial nadal.









 Aprenem a dibuixar cada lletra del nostre nom, i les dels noms dels nens i nenes de la classe.


              Mirem els dibuixos dels contes, i les lletres que hi ha al costat.




Llegim amb LLETRA DE PAL, i fem servir aquests llapis per inventar-nos rodolins com aquest:

                                                            RODOLÍ:

                                                            A LA TARDOR,
                                                            NI FRED, NI CALOR.


Aviat vindrà la castanyera i el marrameu!
Els hi cantarem cançons i escriurem paraules sols.



1 comentari: