Cicle mitjà

Novembre 2015

Aquest curs els alumnes de 4t de Primària han iniciat una nova experiència per començar la jornada escolar. Dediquem quatre dies a la setmana, a les nou del matí, a llegir unes lectures que després els alumnes comenten. El dilluns és el dia destinat al conte, el dimarts seleccionem una lectura referida a algun valor en concret, el dijous comentem una frase cèlebre i el divendres els alumnes encarregats del "Bon dia" ens presenten una bona notícia. El dimecres és el dia que dediquem a la cançó. 
Aquí us presentem dues imatges d'un d'aquests moments.





Desembre, 2014
  • Els alumnes de quart, durant el primer trimestre, hem estat  llegint un llibre amb uns personatges molt especials i molt diferents dels que estem acostumats en els contes tradicionals.
  • Aquí us mostrem un recull de fotografies mentre estem realitzant la lectura de “Pinyons de maduixa” del JOSEP GÒRRIZ.








  • Els alumnes de tercer realitzem activitats de lectura en veu alta.






















LES ESTRATÈGIES LECTORES A 4t DE PRIMÀRIA

Unes alumnes de la Salle, la Maria i la Mònica, ens ajuden a llegir amb una bona dicció i entonació, alhora que  ens fan entendre el vocabulari i el sentit global de les lectures. 






Els alumnes de 4t hem llegit aquest conte i l’hem il·lustrat. Us agrada? 

L’arbre de la paraula

Diuen que en un país molt llunyà, en una vall preciosa, hi havia un poble envoltat de boscos que com tots els pobles, tenia una plaça.
Diuen també que al centre de la plaça hi havia un arbre enorme que tothom coneixia com l’ARBRE DE LA PARAULA.



Diuen que els nens i les nenes del poble, en travessar cada dia la plaça per anar a l’escola es preguntaven d’on venia el seu nom.





Li van preguntar a la mestra, però no va poder contestar perquè, quan ella va néixer, l’arbre ja hi era.




Tenien tanta curiositat que un dia la professora els va convidar a que preguntessin als seus pares i mares, als avis i àvies i a totes aquelles persones que podrien conèixer la procedència  d’un nom tan estrany per a un arbre.


Tots els nens i nenes es van entusiasmar  amb la idea perquè ja sabeu que a tots els nens i nenes del món  els encanta investigar.
Imagineu-vos quina seria la seva sorpresa quan van comprovar que ni els pares, ni les mares, ni els avis, ni les àvies, ni ningú al poble podia treure’ls del dubte perquè també, quan ells van néixer, l’arbre ja hi era.





Diuen que un dia, un dels ancians del poble es va asseure sota l’arbre, a la recerca d’algun senyal que els aclarís el misteriós nom.



No la va trobar, però sí que va comprovar que al seu voltant havien anat arribant altres persones que ni tan sols es coneixien entre elles, ni sabien com es deien i de què parlaven unes amb les altres, explicant mil coses.


A partir de llavors, quan alguna persona necessitava que algú l’escoltés, acudia al centre de la plaça perquè sabia que sempre trobaria sota l’arbre algun veí o veïna amb qui parlar.

A poc a poc, el temps va passar i van deixar de preguntar-se per l’origen del nom, perquè van descobrir que a l’ombra de l’arbre podien parlar, ser escoltats i compartir tot allò que els preocupava.



Conten, també, que en conèixer-se la notícia tots els pobles dels voltants van plantar un arbre al centre de les seves places i que, a partir de llavors, a tota la vall i en cada un d’aquests pobles hi ha un lloc on la gent es reuneix per DIALOGAR.


L'opinió del lector


Llibre: Pinyons de maduixa.

  • L’he trobat emocionant i xulo. M’ha agradat quan estaven al castell. (Marc)
  • M’ha agradat el conte, sobretot quan el savi boig es torna bo. (Antoni)
  • Només m’ha agradat una mica, perquè no era gaire emocionant. (Arnau)
  • Aquest llibre m’ha agradat, sobretot el fantasma i el gegant. Però és un pel llarg. Potser m’hagués agradat més un llibre que hagués passat de veritat. (Adrià)
  • A mi el llibre em va encantar, perquè parla de l’amistat i d’aventures. Sobretot em va agradar la diversió de les aventures, lo emocionant que eren. (Biel)
  • A mi m’ha agradat perquè és d’aventures. La part que més m’ha agradat és quan arribaven al castell. (Mireia)
  • A mi m’ha agradat aquest conte perquè m’agraden els contes d’aventures. (Núria)
  • A mi m’ha agradat bastant, però prefereixo més les històries d’investigar. Però aquesta història ha sigut divertida. El personatge que més m’ha agradat és la sirena. (Judit)
  • A mi m’ha agradat molt aquest llibre perquè anava d’aventures i a mi m’agraden les aventures, també feia gràcia i era divertit. (Paula)
  • M’ha agradat molt, perquè m’agraden els llibres d’aventures. (Marta)
  • A mi el llibre no m’ha agradat gaire, perquè per mi aquesta classe de llibres se’m fan repetitius. I m’agraden més els llibres que expliquen la seva vida, la biografia de la gent. (Guillem)
  • No és un dels llibres que m’ha agradat més. L’escena dels rinoceronts em va agradar. (Pol)
  • Aquest estil de llibre no es molt interessant per mi, però l’escriptor segur que s’ha esforçat molt. (Èric)
  • M’ha agradat aquest llibre perquè l’Helena i el Bernat tenen una aventures molt divertides. (Jana)
  • A mi el llibre m’ha agradat només una mica. Perquè aquests llibres d’aventures no m’agraden gaire. (Marina)
  • A mi m’ha agradat bastant perquè és interessant conèixer i fer nous amics. També m’encanta viure aventures i com que l’Helena i el Bernat en viuen moltes..... (Laura)
  • A mi el llibre m’ha agradat perquè hi havia emoció. (Emma)
  • M’ha agradat perquè l’he trobat divertit. (Luca)
  • M’ha agradat perquè és d’aventures. (Laia)
  • A mi no m’ha agradat, perquè va sobre d’aventures i jo m’estimo més els contes de misteri. (Roger)
  • M’agraden molt, perquè expliquen moltes aventures i a mi personalment les aventures m’agraden molt. (Marc)
  • A mi m’ha agradat perquè és una aventura extraordinària. Els personatges són divertits menys la rata que no m’ha agradat gaire. Ha sigut molt divertit i entretingut. (Arnau)
  • M'ha agradat molt i penso que fa una mica de por, però al final tot s'arregla. (Gemma)
  • Jo crec que aquesta història és molt divertida i entretinguda. A mi m'agrada molt el personatge de l'Helena, i també el de l'ogre. (Carla)
  • És un conte màgic, molt maco, però és una mica estrany. (Isaac)
  • M'ha agradat molt. (Marina)
  • Aquest llibre a mi em sembla molt interessant, divertit,... Crec que pots aprendre coses noves a part d'aprendre a llegir més bé. Em sembla que és molt original ja que és molt diferent a tots els altres llibres tradicionals. I crec que qui el llegeixi li agradarà molt i gaudirà. (Aida)
  • Em sembla un conte divertit, amb molta aventura i emocions. (Mireia)
  • Aquest llibre m'ha agradat perquè fa gràcia. La part que m'ha agradat més és la dels calamars que no volien a la bruixa presumida i guapa, volien la sirena golafre. (Laia)
  • M'ha semblat un conte molt divertit. (Ot)
  • M'ha semblat molt emocionant, igual que divertit. M'ha agradat molt. (Abril)
  • M'ha agradat molt i el contingut és molt divertit. (Carla)
  • Ha sigut divertit. La part que m'ha agradat més és quan els protagonistes s'han anat trobant amb els personatges. (Adrià)
  • A mi m'ha semblat molt intrigant perquè cada vegada anaven canviant de títol i cada vegada era més divertit.(Marc)
  • Aquest llibre per mi ha sigut impressionant perquè passen moltes aventures i fan moltes excursions. (Alèxia)
  • M'ha agradat molt perquè és molt creatiu, divertit  i de molta imaginació. (Sílvia)
  • M'ha agradat perquè és interessant i divertit. Jo el recomanaria moltíssim. (Gina)
  • És molt divertit aquest llibre i els pinyons...com poden ser de maduixa! El personatge que m'ha agradat més és la bruixa. (Cristina)
  • Jo crec que està molt ben fet i és interessant. (Gianni)
  • És un conte molt espontani, amb disbarats i pots passar una bona estona llegint-lo. (Adrià)
  • A mi m'ha agradat molt. El personatge que m'ha agradat més és el mag perquè no sabia fer encanteris. (Adrián)
  • M'ha agradat perquè els personatges fan riure i m'agraden les aventures. L'homenet petitó és el que fa més riure, té una gorra d'elf i té una barba molt llarga. (Aleix)
  • Aquest llibre no m'ha motivat gaire, no és dels millors, no és del meu estil.  A mi aquestes coses de fantasia no em criden l'atenció. (Lena)
  • És un conte divertit, entretingut i interessant. El fet de que el mag no tingués memòria,...La bruixa presumida ho fa més curiós i divertit. (Martí)
  • Aquest conte m'agrada perquè l'Helena i en Bernat van coneixent, coneixent, coneixent i coneixent amics. Però a part d'això, és que van vivint un munt d'aventures. (Abril)
  • M'ha agradat, sobretot quan es van trobar la sirena, el mag, el gegant,... (Àlex)


Us mostrem unes imatges dels lectors de 4t mentre llegeixen "Pinyons de maduixa" durant la sessió d'Estratègies lectores.























Els nens i les nenes de 4t de primària hem començat a llegir el llibre “Pinyons de maduixa”, de l'escriptor Josep Gòrriz i Verdú.

És un llibre on apareix un món al revés:
El fantasma, en lloc d'espantar la gent, vol explicar acudits; la bruixa és presumida i bonica; el mag, un despistat; l'ogre és vegetarià i li fa fàstic menjar infants, i la sirena és grassa i llaminera. Per això, el savi boig decideix castigar-los i aconsegueix que el color gris s'apoderi del món de la imaginació. L'Helena i en Bernat són els únics que tenen la fórmula màgica per ajudar tots els personatges.

Aquesta és la ressenya del llibre però, quan haguem acabat el llibre, donarem més informació d'aquesta història, dels seus personatges i de l'autor del llibre.








READING IN ENGLISH

Els alumnes de quart de primària hem fet un "Special Reading" a la classe d'anglès. Hem vist un conte a la classe amb l'ajuda del projector :" Why Anansi has thin legs". Tot seguit ens han passat el conte escrit en paper i hem pogut seguir el que deia el vídeo amb el paper fixant-nos molt en les paraules que no enteniem.
N'hem fet una lectura tots junts i per acabar hem fet activitats relacionades amb el conte. 
It's very funny reading like this in English!!!















L’amistat i l’altruisme
Els alumnes de 3r d’Educació Primària de l’escola Vedruna Manresa van realitzar una activitat a l’entorn del conte “L’arbre generós”.  Després d’haver escoltat la història es va obrir un debat per analitzar les accions dels dos protagonistes del conte: l’arbre i l’infant que va creixent fins arribar a la vellesa. Per acabar l’activitat, cada alumne/a va escollir un fragment del conte per il·lustrar-lo mitjançant materials diversos: cartolines, paper de seda, gomets, palets de fusta, retoladors, llapis de colors, etc. Aquí teniu una mostra del que es va fer.
"L'arbre generós"
Hi havia una vegada un arbre que estimava un nen. I el nen estimava l'arbre. L'arbre era feliç. I el nen, també.
Cada dia el nen anava a veure l'arbre i recollia les fulles que havien caigut per fer-ne una corona i jugar a ser el rei del bosc. Pujava pel tronc, es gronxava amb les branques i se li menjava les pomes. O jugaven a fet i amagar. I, quan el nen estava cansat, dormia sota la seva ombra.









Però el temps va passar i el nen es va anar fent gran. I l'arbre es quedava sol sovint. Un dia, de sobte, va veure venir el nen i l'arbre li digué:
Vine, amic meu, puja al meu tronc i gronxa't amb les meves branques i menja les meves pomes i reposa sota la meva ombra i sigues feliç.
Ja sóc gran per trepar i jugar -va dir el nen. Ara vull comprar coses i divertir-me i necessito diners. Me'ls pots donar tu?



Ho sento -va dir l'arbre. Jo no tinc diners. Només tinc fulles i pomes. Però agafa les meves pomes i ven-les a la ciutat. Així tindràs diners i seràs feliç.


I així el nen va pujar a l'arbre, va agafar totes les pomes i se les va endur. I l'arbre se sentí feliç.

Però va passar el temps i el nen no tornava... i l'arbre estava trist. Fins que un dia, el nen va tornar i l'arbre li va dir:







Vine, amic meu, puja al meu tronc i gronxa't a les meves branques i sigues feliç.
 Estic molt ocupat per trepar als arbres -va respondre el nen. Necessito una casa que em serveixi d'aixopluc. Vull una esposa i uns nens i per això vull una casa. Pots donar-me-la tu?
Jo no tinc casa -va dir l'arbre-, el bosc és la meva llar, però em pots tallar les branques i fer-ne una casa. Així seràs feliç.



I el nen tallà totes les branques de l'arbre i se les endugué per construir la seva casa. I l'arbre es va sentir feliç.

Però va passar molt temps i el nen no tornava. I quan va retornar, al cap d'uns anys, l'arbre era tan feliç que amb prou feines podia parlar:
Vine, amic, vine i juga. Sóc vell i estic trist i no tinc ganes de jugar -va dir el nen.
Vull una barca per poder viatjar i marxar lluny d'aquí. Pots donar-me'l tu?
Talla'm el tronc i fes-te el bot -va dir l'arbre. Així podràs navegar lluny... i seràs feliç.


I el nen tallà el tronc i es va fer la barca i va navegar lluny.
 

Després de molt temps el nen va tornar de nou. I l'arbre li digué: Ho sento, però ja no tinc res per donar-te. No sóc més que una soca vella.
El nen veié el que havia fet i plorà desconsoladament.. Entretant, penedit, deia: Perdona'm! Si no t'hagués tractat així, ara podria reposar sota la teva ombra i menjar els fruits que generosament em vas oferir... I passar amb tu els dies que em quedin... Tu series més feliç i jo també... Perdona'm, perdona'm...!
Però ja era massa tard per tornar enrere...

I CONTE CONTAT,
JA S’HA ACABAT.





Els alumnes de Cicle Mitjà hem començat el curs amb il.lusió i moltes ganes de descobrir nous conceptes llegint amb concentració i constància.


Cada setmana anem a la Biblioteca de l´Escola on podem escollir quins llibres volem llegir a casa, és una passada! N´hi ha molts i de temàtiques ben diferents.

Llegint, anem descobrint coses que passen al nostre entorn.


Omplirem la nostra carpeta de bones idees, textos, poemes i produccions que anirem creant.


3 comentaris: