CURS 15-16
UNA
VISIÓ DEL PROCÉS LECTO-ESCRIPTOR
(algunes pinzellades)
La consciència fonològica que implica el coneixement i
discriminació dels sons i grups de sons, la descodificació que seria la traducció d’aquests sons
en lletres i de les lletres en sons, el domini del significat de les paraules i de les estructures
gramaticals, i l’activació de les funcions
executives que
permeten el manteniment de l’atenció, la memòria de treball, la flexibilitat
cognitiva i la monitorització en qualsevol acció que realitzem.
Un cop
avaluades totes aquestes capacitats i habilitats concretes podem veure si una
persona té dificultats lectores i fer el diagnòstic acurat de quins aspectes
cal estimular per superar-les, i planifiquem una reeducació.
Els exercics de consciència fonològica milloren l'habilitat de
representació dels sons del llenguatge, i per tant, ajuden a l'infant en el
procés de decodificació lectora.
Us poden semblar que són els jocs de quan érem petits i jugàvem amb les nostres àvies, però elles sense saber-ho ja ens estaven ajudant, a través de certs jocs lingüístics, a millorar l'aprenentatge de la lectoescriptura.
Us poden semblar que són els jocs de quan érem petits i jugàvem amb les nostres àvies, però elles sense saber-ho ja ens estaven ajudant, a través de certs jocs lingüístics, a millorar l'aprenentatge de la lectoescriptura.
JOCS DE CONCIÈNCIA FONOLÒGICA, QUE PODEM FER SERVIR
EN NENS DE P5 A CLASSE O A CASA:
·
la discriminació auditiva de
sons: (per exemple: el que hagim fet avui) presentar vàries imatges i han de
dir quina és la foto que porta el fonema que demanem.
·
el joc del "veig-veig"
fonètic: hem de dir ....una cosa que comença pel so...
·
identificar el so que es repeteix
de dues paraules presentades.
·
identificar el so que es repeteix
a dins d'una mateixa paraula
TAMBÉ HEM DE ANAR TREBALLANT LA
CONSCIÈNCIA SIL·LÀBICA:
·
compteig de síl·labes: presentar
imatges o dibuixos i ells han de "picar " les síl·labes i
comptar-les.
·
trobar la síl·laba que es repetix
de dues paraules diferents
·
presentar síl·labes barrejades i
han de formar correctament una paraula. Es comença per síl·labes directes i
paraules senzilles, però ho podem anar complicant a mida que vagi madurant.
ALTRES JOCS QUE AJUDEN EN LA
LECTOESCRIPTURA:
·
Per exemple : un dia quan es
passi llista a la classe hem dir el nom i el cognom d’alguns nens/es i fer-ne
un rodolí. Això és una manera de començar.
·
un altre joc de rimes seria
presentar diferents imatges i han d'escollir dues que rimin.
·
les sopes de lletres també són
molt beneficioses
·
la discriminació visual de
síl·labes o lletra: pot presentar-se com un “bingo”, als infants els agrada
molt.
Anem parlant…
És cert que els nens i nenes de P3 no llegeixen però sí
comencen a emprar estratègies per treure informació d’un conte. Quins
personatges hi ha, què els passa, on passa (casa, bosc, escola…) si donem un
conte a un infant de P3, de ben segur que en traurà informació i , a la seva
manera… el llegirà!
Aquí teniu alguns exemples:
Benvinguts al curs 2014-15!!!!!
Els nens i nenes de Parvulari ja hem passat un mes d'adaptació. Els conillets blancs i grisos ja estem més atents als contes ...i ara encara més amb els de tardor!!. Els aneguets grocs i blancs ja comencem a donar forma al traç ...i fem lletres. I els elefants africans i asiàtics ens estem preparant per la lletra lligada!!! ja us anirem informant!
Conte de l'Orelletes
Els alumnes de P5 durant aquest principi de curs hem treballat i elaborat un conte. Estem molt engrescats i us ho volem ensenyar.
P5 A:
http://www.calameo.com/read/0029402423146842f735d
P5 B:
http://www.calameo.com/read/0010049677c30c3314536
Esperem que us agradin!!!!!!!!!!
UNS CONSELLS
"Estar motivat implica estar
emocionat" (Morgado)
"Tot allò que produeix emocions activa el cervell i la memòria, per
tant, activa i solidifica l'aprenentatge"
És la força primordial que farà
que l'infant iniciï i persisteixi en el camí d'aprendre a llegir i a escriure,
i l'ajudarà a superar els problemes que es vagi trobant. Si li manca motivació,
encara que tingui bones condicions per fer-ho, pot no aconseguir-ho o fer un
aprenentatge mecànic o poc eficaç.
El nen ha de trobar sentit en alò
que fa, probablement avançarem i millorarem la qualitat.
És important que tot aalò que escrivim i llegim sigui real, funcional
(posem rètols a llocs concrets de la classe perquè hi ha coses diferents.
Sempre s’ha de buscar activitats presentant
situacions properes a la vida quotidiana.
….i…per donar importància
a la lectura. Hem fet un intercanvi entre nens i nenes de P4 i de 1r.
Els de 1r, com que estan
aprenen a llegir, ens han vingut a visitar a la classe i ens han llegit un
conte. Un cop llegit ens
han ensenyat les il:lustracions que hi han fet.
Ens agrada escoltar a les mestres quan ens expliquen contes, com els que l´autora Sara C. Bryant va recollir en el seu llibre COM EXPLICAR CONTES, de l´editorial nadal.
Aprenem a dibuixar cada lletra del nostre nom, i les dels noms dels nens i nenes de la classe.
Mirem els dibuixos dels contes, i les lletres que hi ha al costat.
Llegim amb LLETRA DE PAL, i fem servir aquests llapis per inventar-nos rodolins com aquest:
RODOLÍ:
A LA TARDOR,
NI FRED, NI CALOR.
Aviat vindrà la castanyera i el marrameu!
Els hi cantarem cançons i escriurem paraules sols.
FELICITATS PEL BLOG!
ResponElimina